2020-04-02 16:48:10

Svjetski dan svjesnosti o autizmu

2. travnja se u cijelom svijetu obilježava Dan svjesnosti o autizmu.

Autizam je prvi put identificiran 1943. u SAD-u. Istodobno je dr. Hans Asperger, njemački znanstvenik, opisao blaži oblik bolesti koji je danas poznat kao Aspergerov sindrom.  U svibnju 2013. objavljen je dijagnostički priručnik prema kojemu su svi poremećaji autizma spojeni u jednu krovnu dijagnozu – poremećaji autističnog spektra (ASD – Autism Spectrum Disorder).

ASD  može biti povezan s intelektualnim teškoćama, teškoćama u motoričkoj koordinaciji i pozornosti te fizičkim zdravstvenim problemima kao što su spavanje i gastrointestinalni poremećaji. Poremećaji iz spektra autizma su velika i raznolika skupina poremećaja rane dječje dobi nepoznate etiologije.

Unatoč nizu istraživanja, uzroci nisu posve razjašnjeni. Znanstvena istraživanja ukazuju na to da se radi o nasljednom neurorazvojnom poremećaju, kao i o utjecaju faktora okoline. Češće se javlja kod dječaka nego kod djevojčica (4,3:1).

Osnovna obilježja poremećaja iz  spektra autizma su:

teškoće u socijalnim interakcijama, teškoće verbalne i neverbalne komunikacije, neuobičajeno ponašanje, ograničene aktivnosti i interesi, različite motoričke smetnje i stereotipije.

Istraživanja pokazuju da rana dijagnostika, kao i rana intervencija mogu poboljšati rezultate rehabilitacije i prilagodbe djece s autizmom.

Na stranici Centra za autizam objavljeno je što djeca s autizmom imaju za poručiti cijelom društvu:

“Ja sam dijete s autizmom. Ja nisam autističan. Moj autizam je samo jedan aspekt mog karaktera. On me ne definira kao osobu. Moja percepcija je poremećena. To znači da uobičajeni prizori, zvukovi, mirisi i okusi, kretnje koje vi možda uopće ne primjećujete u svakodnevnom životu mogu biti vrlo bolno iskustvo za mene. Molim vas razlikujte neću (ne želim) i ne mogu (nisam u mogućnosti to napraviti). Ja razmišljam vrlo konkretno. Doslovno interpretiram jezik. Fraze, igre riječima, dosjetke, nijanse u izgovoru i sarkazam nisu nešto što ja razumijem i molim vas nemojte ih upotrebljavati u razgovoru. Pomozite mi u socijalnoj interakciji. Možda izgleda kao da se ne želim igrati s ostalom djecom u parku, no najčešće samo ne znam kako započeti razgovor ili druženje. Zapamtite da se autizam događa meni, ne vama. Bez vaše podrške moje šanse za uspješno samostalno odrastanje su male. Uz vašu podršku, mogućnosti su veće nego što možda mislite. Vjerujte – ja sam toga vrijedan. Budite moj prijatelj, zajedno ćemo vidjeti kako daleko možemo stići!” 

 

Studenti Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta i asistentica Dora Knežević preveli su priloženi video zapis koji je namijenjen podizanju svijesti o poremećaju iz spektra autizma na hrvatski jezik pa ga rado pogledajte i vidite kako djeca s poremećajem iz spektra autizma doživljavaju svijet oko sebe.
 

 


Osnovna škola "Bijaći" Kaštel-Novi